tisdag 25 september 2012

Mamman har gjort en deal...

...med ett av de lokala apoteken.

Vilken kedja det rör sig om vågar jag inte nämna, det känns nämligen lite som om jag har sålt min själ till djävulen...

Allt började så här;

Gammadags för sonen och när jag öppnade kylen såg jag att det var dags att beställa lite nya medikamenter.
Sagt och gjort.
Körde in till mitt favoritapotek (helg och kvällsöppet, najs) och satte mig i kö.
Ja. SATTE.
Det är nämligen inte bara mitt favoritapotek.
Vi är en diger hop av människor som träffas där och frotterar oss med varandra ett par gånger i veckan.
Snart börjar vi väl bjuda hem varandra på kaffe också-
då är det ju ganska bra att ha träffats på apoteket,
jag menar- inga hemligheter där inte!

Nå.
Efter en halvtimme sisådär var det min tur, och jag visste redan att preparatet i fråga var en beställningsvara,
jag har ju faktiskt varit med förr.
En veckas leverans, det var ju helt okej.
SMS-avisering på det och jag var nöjd på vägen hem.

Efter tre veckor tyckte jag dock att den dära veckan kändes väldans lång?
Kanske bäst att åka in om på vägen hem från jobb och kolla vad som händer.
Jaaaaaa, det där leveransdatumet stämde ju inte riktigt, det kunde både jag och apoteket komma fram till relativt fort.
Nytt datum var ännu en vecka framskjutet.
Hrm.

En vecka senare-
fortfarande ingen leverans (Vad är det med er folk, lämnar ni inte blod, eller???).

Då gjorde jag den Hemliga Dealen.
Kanske inte riktigt så hemlig nu längre-
men det bjuder jag på =)

Eftersom det tydligen kan ta en evinnerlig tid att fixa till medicin från typ tusen blodgivares donationer
(förstå hur tacksam jag är för att sådana här preparat finns, och för att folk verkligen LÄMNAR BLOD!)
kunde kanske apoteket då ta hem en extra omgång och hålla på lager så vi slipper stå utan?

"Njaaaaaaaaaa, den är ju heeeemskt dyr (ca 15 000 för 10 engångsdoser) och det finns ju ingen annan i distriktet som tar den här..."

"meeeeeen...., fortsatte jag, om jag tar ut AAAAALLA mediciner på just DETTA apoteket framöver och dessutom ser till att höja er försäljning av receptfria läkemedel med 250 %?...."
Nä.
Det sa jag inte.

Men jag fick nästan svära på min mors bibel att jag kommer att vara trogen detta apotek tills det kursar.

Tänk som det kan gå till i lilla Sverige.
Men, tänk vilken tur att medicinerna vi behöver FINNS.
Att det finns högkostnadsskydd.
Att jag sen får vänta fem veckor spelar faktiskt inte så stor roll, bara jag planerat för det.



2 kommentarer:

  1. Jag har en liknande deal med mitt apotek. De har numera alltid Avelox i lager, det är ett av få verkningsfulla antibiotika för min del. Jag har dessutom två licenspreparat + gammaglobulin, så jag är en lätt besvärlig kund. Apoteket ifråga servar med ett leende, allt funkar klockrent och beställningar går att göra per telefon. Klart vi köper/hämtar allt där!!

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt när något fungerar!! =D

    SvaraRadera