söndag 30 september 2012

Näring och Hälsa...

...är passande nog titeln på Ulla Johanssons bok som handlar om just...Näring och Hälsa.

Mat är spännande!

Ulla var och föreläste på PIO Skåne-Blekinges medlemsträff i Lund 16/9,
ett mycket intressant möte.
Boken används främst som kurslitteratur, men är skriven så att även gemene man har glädje av all fakta.

Jag måste ju erkänna att jag periodvis är URKASS på grönsaker och då lätt snöar in på tomater, gurka och...grönsallad.
För den vet man liksom vad man ska göra av den.
Jag har utmanat mig själv att en gång i veckan testa en ny frukt eller grönsak i matlagningen-
men jag ska säga att det ibland mottages med stor skepticism hos familjen B.

Mina grabbar är lite annorlunda,
de äter inte falukorv och helst inte hamburgare.
Köttbullar får inte komma från mamma Scan och fisk ska vara färsk från fiskbilen och absolut inte i pinnform.
Broccoli, blomkål och vitkål tillhör favoriterna, men när jag kom hem med SELLERI, jaaaa, då fick jag ju skylla mig själv, så att säga.

Nu handlar ju boken inte bara om grönsaker och frukt, även om mycket av det bästa för immunförsvaret kommer just från denna sidan av tallriken.

Jag hann bara bläddra lite smått i den på föreläsningen, men intresset väcktes till liv när jag började fundera på helhetsbegreppet kost vs. hälsa.
Om jag försöker gå in för att maxa vissa vitaminer och mineraler under vinterhalvåret kanske vi kan hålla frisknivån i något jämnare balans?
Det kan ju i alla fall inte skada =)

När det här tänket väl var igång var det svårt att sluta.
Jaha.
Så behöver kroppen fibrer för att tillgodose sig probiotika på bästa sätt. Hmm.
En grovmacka till frukostyoghurten, alltså.
Vitamin D är i stort sett omöjlig att få i sig tillräckligt av genom kost och sol. Hmmm.
Extra berikad mjölk.

Nu känner jag att jag måste sätta mig ner och göra ett schema över hur allt hänger ihop för att inte missa ett endaste viktigt kugghjul.
(yrkesskada)

Funderade på huruvida jag ljuger för mig själv när jag påstår att "jamen, visst äter vi en varierad kost i vår familj".
Efter att ha gått igenom vad vi EGENTLIGEN ätit under två veckor kom jag fram till att jag definitivt ljugit.
FETLJUGIT.

Jag klandrar heeeeela systemet för detta.
Börjar på gräsrotsnivå och arbetar mig hela vägen upp till Statsministern himself.
Allt kommer i vägen.
Arbetstider, ork och pengar.
För hur det än är måste ju Hamsterhjulet fortsätta snurra.
Fort som fasen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar